VII Pa 117/16 - uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2016-08-08
Sygn. akt VII Pa 117/16
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 marca 2016 roku Sąd Rejonowy dla Łodzi - Śródmieścia w Łodzi, XI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zasądził od Skarbu Państwa – Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Ł. na rzecz G. L. kwotę 5.952 złote tytułem zwrotu kosztów przejazdu za okres od 29 kwietnia 2013 roku do 24 marca 2015 roku z ustawowymi odsetkami od dnia 26 listopada 2015 roku do dnia zapłaty oraz kwotę 900 złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego powoda.
Powyższe orzeczenie zapadło w oparciu o następujące ustalenia faktyczne.
Powód G. L. podjął służbę w Służbie Więziennej w dniu 1 lutego 1995 roku w Areszcie Śledczym w Ł., potem pełnił służbę w Zakładzie Karnym nr 1 w Ł., następnie został przeniesiony służbowo do Centralnego Zarządu Służby Więziennej w W. w 2009 roku. Od dnia 1 lutego 2010 roku powód został przeniesiony z urzędu do Zakładu Karnego nr 1 w Ł.. Następnie powód w związku z pełnieniem funkcji zastępcy Prezydenta Z. powód przebywał na urlopie bezpłatnym, zaś z dniem 1 września 2012 roku przeniesiono go do służby w Zakładzie Karnym w G. (w tym okresie przyznawano powodowi zwrot kosztów dojazdu). Rozkazem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 26 kwietnia 2013 roku powód G. L. został przeniesiony z urzędu do pełnienia służby z Zakładu Karnego w G. na stanowisko dyrektora Zakładu Karnego nr 1 w Ł. od dnia 29 kwietnia 2013 roku. Opłata za bilet odcinkowy miesięczny imienny według taryfy normalnej (tam i z powrotem) ważny w pociągach (...) w klasie 2 na odcinku Ł. –Z. wynosi 248 złotych. W dniu 12 września 2013 roku powód wystąpił do Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Ł. o zwrot kosztów przejazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, wskazując, iż zamieszkuje w Z.. Pozwany nie uwzględnił wniosku.
W oparciu o tak ustalony stan faktyczny Sąd Rejonowy uznał, iż powództwo podlegało uwzględnieniu. Sąd podniósł, iż podstawę prawną roszczeń stanowi art. 73 ust 3 pkt 6 ustawy z dnia z dnia 9 kwietnia 2010 roku o Służbie Więziennej (Dz.U Nr 79 poz.523 ze zm) oraz §15 ust 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 lutego 2011 roku w sprawie należności przysługujących funkcjonariuszowi na obszarze kraju i przeniesień (Dz.U Nr 31 poz 155). Sąd podniósł, iż powołany art. 73 ust 3 pkt 6 ustawy o Służbie Więziennej znajduje się w rozdziale 9 dotyczącym zmiany warunków pełnienia służby funkcjonariuszy, związanym z przeniesieniem funkcjonariusza z urzędu do pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej w myśl art. 69 ust 1 powołanej ostatnio ustawy. Art. 73 ust 3 ustawy o Służbie Więziennej zawiera zamknięty katalog należności, do których uzyskania uprawniony jest funkcjonariusz na stałe przeniesiony z urzędu do innej miejscowości. Należności, o których mowa w komentowanym przepisie, wypłaca na pisemny wniosek funkcjonariusza jednostka organizacyjna Służby Więziennej, do której został on przeniesiony, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W myśl art. 73 ust 3 pkt 6 funkcjonariuszowi przeniesionemu z urzędu do pełnienia służby w innej miejscowości przysługują należności w postaci zwrotu kosztów przejazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, w przypadku gdy członkowie rodziny, o których mowa w art. 176, pozostają w dotychczasowym miejscu zamieszkania. Art. 176 ww. ustawy wymienia małżonka, dzieci (własne, małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej) wspólnie zamieszkujące z funkcjonariuszem i pozostające na jego utrzymaniu, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nie 25 lat życia, rodziców funkcjonariusza lub jego małżonka wspólnie zamieszkujący z funkcjonariuszem i pozostający na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo inwalidztwo są niezdolni do wykonywania zatrudnienia. Do przyznania powołanego świadczenia nie jest zatem wystarczające przeniesienie funkcjonariusza z urzędu, lecz konieczne jest także ustalenie, czy członkowie rodziny, o których mowa w art. 176 ww. ustawy, pozostali w dotychczasowym miejscu zamieszkania. Rozkazem Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 26 kwietnia 2013 roku powód G. L. został przeniesiony z urzędu do pełnienia służby z Zakładu Karnego w G. na stanowisko dyrektora Zakładu Karnego nr 1 w Ł. od dnia 29 kwietnia 2013 roku. Powód i członkowie jego rodziny w rozumieniu art. 176 ustawy o Służbie Więziennej zamieszkiwali w Z.. W ocenie Sądu spełnione zostały przesłanki określone w art. 73 ust 3 pkt 6 powołanej ustawy, doszło do przeniesienia służbowego powoda, a członkowie jego rodziny pozostali w dotychczasowym miejscu zamieszkania. W ocenie Sądu I instancji decydujące w sprawie jest literalne brzmienie powołanego przepisu. Wbrew stanowisku pozwanego świadczenie określone w art. 73 ust 3 pkt 6 nie dotyczy siłą rzeczy zmiany miejsca zamieszkania funkcjonariusza i akcentowanego przez pozwanego pojęcia „nowego miejsca zamieszkania” i „dotychczasowego miejsca zamieszkania”. Przepis ten, odmiennie od uregulowania art. 73 ust. 1, dotyczącego prawa do lokalu mieszkalnego, kwatery tymczasowej, a także diety dla funkcjonariusza i członków rodziny, o których mowa w art. 176, za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania (art 73 ust 3 pkt 1), ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania osób, o których mowa w pkt 1; (art 73 ust 3 pkt 2), zasiłek osiedleniowy (art 73 ust 3 pkt 3), ryczałtu z tytułu przeniesienia (art. 73 ust 3 pkt 4), zwrotu kosztów przewozu urządzenia domowego (art. 73 ust 3 pkt 5)- dotyczy świadczenia gdy funkcjonariusz pozostaje w dotychczasowym miejscu zamieszkania, a jedynie w związku z przeniesieniem służbowym dojeżdża do miejsca służby i wraca, posiadając miejsce zamieszkania w innej miejscowości.
Roszczenie zatem jest w pełni zasadne i mając na uwadze powyższe Sąd Rejonowy zasądził na rzecz powoda dochodzoną pozwem kwotę. Wysokość roszczenia za sporny okres nie była kwestionowana przez pozwanego. O odsetkach Sąd orzekł więc na podstawie art. 481 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p. O kosztach zastępstwa procesowego powoda Sąd orzekł na podstawie §6 pkt 4 w związku z §12 ust 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nie opłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu –Dz U Nr 163 poz.1348 z późn.zm).
Apelację od powyższego orzeczenia w całości wniósł pełnomocnik pozwanego.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił naruszenia prawa materialnego, tj. art. 73 ust 3 pkt 6 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 roku o Służbie Więziennej podnosząc, iż decyzja o ponownym przeniesieniu powoda do pełnienia służby do Ł. faktycznie doprowadziła do sytuacji powrotu, w zakresie miejscowości pełnienia służby i miejsca zamieszkania, do stanu sprzed 1 września 2012 r. To zaś nie daje dodatkowego uprawnienia do otrzymania zwrotu kosztów przejazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem. Na marginesie skarżący podniósł, iż sporne świadczenie zostało zasądzone od Skarbu Państwa – Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Ł. tymczasem jego wypłata obciąża Zakład Karny nr 1 w Ł. w którym powód jest zatrudniony jako dyrektor.
Mając powyższe na uwadze skarżący wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku i oddalenie powództwa oraz zasądzenie od powoda kosztów postępowania.
Pełnomocnik powoda wniósł o oddalenie apelacji.
Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje.
Apelacja zasługuje na uwzględnienie, w tym znaczeniu, iż prowadzi do zmiany zaskarżonego wyroku i oddalenia powództwa skierowanego przeciwko Skarbowi Państwa – Okręgowemu Inspektoratowi Służby Więziennej w Ł..
Zgodnie z utrwaloną w polskim prawie pracy wykładnią pojęcia pracodawcy na gruncie art. 3 kp., pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Natomiast w myśl art. 3 1 § 1 k.p. za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. O tym, kto występuje w roli osoby lub organu dokonującego za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 3 1 § 1 k.p. decydują przepisy prawa, statuty bądź innego rodzaju regulacje wewnątrzzakładowe. W konsekwencji w sporach z zakresu prawa pracy o kompetencji do działania za danego pracodawcę (w jego imieniu) decyduje sposób ukształtowania (określenia kompetencji organów i osób) upoważnienia do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Inaczej rzecz ujmując, krąg osób upoważnionych do działania za danego pracodawcę w sprawach z zakresu prawa pracy wyznaczany jest na podstawie art. 3 1 k.p., co wynika z subsydiarności regulacji prawa procesowego względem rozstrzygnięć prawa materialnego (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 22 stycznia 2008 r. II PZ 62/07 OSNP 2009/5-6/68).
W odniesieniu do niniejszej sprawy uznać należy - iż to Zakład Karny nr 1 w Ł., a nie Skarb Państwa – Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Ł. posiadał wyłącznie bierną legitymację procesową do występowania w charakterze pozwanego jako pracodawca powoda. On bowiem, jako wyodrębniona jednostka organizacyjna w świetle art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o służbie więziennej, posiada osobowość prawną i może samodzielnie zatrudniać pracowników. Przy tym jednostka ta powoływana jest oraz działa w oparciu o przepisy powołanej ustawy.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego, kwestię statusu Zakładu Karnego jako pracodawcy (art. 3 KP) należy odróżniać od sprawy organów lub osób upoważnionych do dokonywania za tego pracodawcę czynności z zakresu stosunku pracy – pełnienia służby w stosunku do dyrektora Zakładu Karnego (art. 3 1 KP). Zakład Karny nr 1 w Ł., jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 KP, również wobec swojego dyrektora, choćby kompetencja do jego powołania (zatrudnienia) i odwołania (zwolnienia) należała do Dyrektora Generalnego (art. 66 ust. 1 ustawy o służbie więziennej), a jego bezpośrednim przełożonym był Dyrektor Okręgowy (art. 63 ust. 2 pkt 3 powoływanej ustawy o służbie więziennej). Osoba wykonująca czynności z zakresu prawa pracy za pracodawcę, który jest jednostką organizacyjną, nie musi być bowiem objęta strukturą organizacyjną tej jednostki (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 lutego 2015 r. II PK 88/14 LEX nr 1677802).
W świetle powyższych rozważań przypisanie Zakładowi Karnemu nr 1 w Ł., a nie Skarbowi Państwa – Okręgowemu Inspektoratowi Służby Więziennej w Ł. reprezentowanemu przez Dyrektora Okręgowego statusu pracodawcy powoda nie może budzić wątpliwości. Zakład Karny jest bowiem wyodrębnioną jednostką organizacyjną, samodzielnie zatrudniającą swoich pracowników, a więc spełniającą przesłanki określone w art. 3 KP.
W konsekwencji Sąd I instancji nieprawidłowo rozpoznał powództwo o zwrot kosztów przejazdu co do meritum w stosunku do pozwanego Skarbu Państwa – Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Ł., ponieważ podmiot ten nie był legitymowany biernie, choć w istocie do Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Ł. należała decyzja w tym przedmiocie. To Zakład (...) w Ł., jako pracodawca powoda, a nie Skarb Państwa – Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Ł. odpowiada za wszelkie zobowiązania finansowe względem Dyrektora Zakładu Karnego jako funkcjonariusza, wynikające z faktu pełnienia służby. Tym samym powództwo skierowane przeciwko innemu niż pracodawca podmiotowi, nawet gdy ten w określonych sytuacjach może podejmować decyzje w imieniu pracodawcy nadto w sposób nieuprawniony z tego tytułu wdaje się merytorycznie w spór, nie może być uznane za skuteczne.
Na marginesie podnieść również należy, iż w przedmiotowej sprawie, nawet w obliczu bezzasadnego wdania się przez pozwanego w spór do meritum i nie negowania przez niego uprawnienia do występowania w sprawie w tym charakterze, Sąd nie jest i nie był zobowiązany do wezwania z urzędu do udziału w procesie faktycznego pracodawcy powoda.
Dostrzec należy, iż aktualnie obowiązujące przepisy procedury dopuszczają możliwość podmiotowej zmiany powództwa na wniosek, a w sprawach z zakresu prawa pracy przewidują w tym zakresie również możliwość podejmowania działań przez sąd z urzędu. Wyrazem tego jest norma prawna zawarta w art. 477 k.p.c. zgodnie z którą sąd może z urzędu dokonać dopozwania w sprawie, której powództwo nie zostało wniesione przeciwko osobie, która powinna być stroną pozwaną (art. 194 § 1 k.p.c.), bądź jeżeli okaże się, że powództwo o to samo roszczenie może być wytoczone przeciwko innym jeszcze osobom, które nie występują w sprawie w charakterze pozwanych (194 § 3 k.p.c.).
Przywołana regulacja odnosi się do przekształceń podmiotowych po stronie pozwanej, a dając sądowi możliwość działania z urzędu, zapewnia w ten sposób wsparcie dla pracownika, który nie zawsze wie, przeciwko komu powinien skierować swoje roszczenia. Według tego przepisu, w postępowaniu wszczętym z powództwa pracownika istnieje możliwość (ale nie konieczność) wezwania innej osoby do udziału w sprawie przez sąd z urzędu - czyli bez wniosku powoda lub dotychczasowego pozwanego. Bez wątpienia powyższa norma prawna stanowi przejaw ochrony praw pracowniczych. Nie ma ona jednak charakteru absolutnego i bezwzględnego. Sąd pracy nie może dokonać z urzędu wezwania do udziału w sprawie pracodawcy, wbrew woli pracownika, który sprzeciwia się takiemu dopozwaniu (por. wyrok SN z dnia 13 września 2006 r., II PK 357/05, OSNAP 2007/17-18/247). Tym bardziej nie powinno się korzystać z tego przepisu, gdy pracownika reprezentuje profesjonalny pełnomocnik, który wyraźnie wskazuje kto winien zostać (w jego ocenie) pozwany w sprawie. Przepis art. 477 k.p.c. służyć ma wyrównywaniu szans stron w procesie, w sytuacji w której pracownik jako strona ekonomicznie słabsza nie dysponuje takimi możliwościami jak pracodawca, a tym samym może przegrać dany proces nie z uwagi na brak zasadności jego powództwa, lecz ze względu na brak odpowiedniej świadomości prawnej oraz umiejętności prowadzenia sporu. Nie powinno się go natomiast stosować wówczas, gdy pracownik korzysta z fachowej (przynajmniej z założenia) pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
W niniejszej sprawie powód był reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika – adwokata, który był obecny w czasie rozprawy przeprowadzonej w procesie. Wyżej wymieniony nie wskazywał, iż powód jedynie omyłkowo błędnie określił stronę pozwaną, nie wnosił ani o sprostowanie niewłaściwego oznaczenia strony pozwanej ani o dopozwanie Zakładu Karnego nr 1 w Ł. jako rzeczywistego pracodawcy powoda. Niewątpliwie zaś jako osoba zawodowo zajmująca się doradztwem prawnym, pełnomocnik powoda winien znać konstrukcję prawnego pojęcia pracodawcy i prawidłowo określić stronę pozwaną. W realiach przedmiotowej sprawy, wobec postawy pełnomocnika powoda i zajętego przez niego stanowiska, nie istniały zatem podstawy by dopozwać z urzędu Zakład Karny jako pracodawcę powoda. Zgodnie z wolą powoda, pozwanym w procesie był bowiem tylko i wyłącznie Skarb Państwa – Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Ł.. Błąd ten, nie mógł zostać również naprawiony z urzędu przed Sądem II instancji. Z uwagi na zasadę niezmienności stron postępowania w stosunku do stanu jaki istniał w chwili zamknięcia rozprawy przed Sądem pierwszej instancji, brak było bowiem jakichkolwiek podstaw do przekształceń podmiotowych w postępowaniu apelacyjnym. Bezwzględnie bowiem wyłączenie przez art. 391 § 1 KPC możliwości stosowania przed sądem drugiej instancji art. 194-196 i 198 KPC obejmuje także wyłączenie stosowania art. 477 KPC (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 kwietnia 2001 r. I PKN 342/00 O SNP 2003/1/15). Wdanie się w spór przez podmiot nieuprawniony nie może zaś sanować konsekwencji pozwania podmiotu, który legitymowany biernie nie jest, a tym bardziej prowadzić do uznania, że skoro ww. nie neguje swej zdolności do bycia pozwanym, obiektywnie może realizować nie swoje zobowiązania wynikające z faktu bycia pracodawcą.
Reasumując, w ocenie Sądu II instancji postępowanie w sprawie, wobec złego doboru przez powoda strony pozwanej w procesie, toczyło się przeciwko podmiotowi, który de facto nie był pracodawcą G. L. i który nie może odpowiadać za zobowiązania wynikające z faktu wykonywania pracy – pełnienia służby przez ww. w tym te dotyczące zwrotu kosztów przejazdu związanych ze zmianą miejsca pełnienia służby. Z tych też względów zaskarżony wyrok nie mógł się ostać, a wniesione powództwo jako bezzasadne podlegało oddaleniu.
Biorąc powyższe pod uwagę Sąd Okręgowy w Łodzi na podstawie art. 386 § 1 kpc orzekł jak w sentencji.
O kosztach procesu za I instancję orzeczono na podstawie art. 102 kpc.
Sąd Okręgowy uznał iż merytoryczne w danie się w spór przez pozwany Skarb Państwa – Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Ł. mogło usprawiedliwiać subiektywne przekonanie powoda o słuszności jego racji i podtrzymanie powództwa przeciwko ww. podmiotowi, co stanowi przypadek szczególnie uzasadniony w rozumieniu powołanego przepisu.
O kosztach zastępstwa procesowego za II instancję orzeczono z kolei na podstawie art. art. 98 k.p.c. w zw. z § 10 ust. 1 pkt 1 w zw. § 9 ust. 1 punkt 2 w zw. z § 2 punkt 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 roku w sprawie opłat za czynności adwokackie (tekst jednolity Dz.U. 2015.1800) uznając, że skoro powód ostatecznie przegrał spór musi ponieść konsekwencje wadliwego podtrzymywania roszczeń kierowanych przeciwko „nie temu co potrzeba” pozwanemu.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację: Karol Kotyński, Monika Pawłowska-Radzimierska , Magdalena Lisowska
Data wytworzenia informacji: