Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

VIII U 810/17 - zarządzenie, uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2017-09-18

Sygn. akt VIII U 810/17

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 10 marca 2017 roku Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na podstawie art. 5, 6 i 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 roku, poz. 2), dokonał waloryzacji renty rolniczej J. P. od dnia 1 marca 2017 roku i ustalił nową wysokość renty rolniczej ubezpieczonego, która wyniosła 1.036,94 zł. Organ rentowy wskazał, że podwyższenie kwoty świadczenia w wysokości przysługującej w dniu 28 lutego 2017 roku wskaźnikiem waloryzacji 100,44% wyniosło mniej niż 10 zł; kwotę świadczenia przysługującego w dniu 28 lutego 2017 roku podwyższono od dnia 1 marca 2017 roku o kwotę 10 zł. Część składkowa: 467,76 zł + 3,84 zł = 471,60 zł; część uzupełniająca: 750,18 zł + 6,16 zł = 756,34 zł. Wysokość świadczenia po waloryzacji: 471,60 zł + 756,34 zł wyniosła 1.227,94 zł. od kwoty tej należało odjąć kwotę 80,00 zł zaliczki na podatek dochodowy i 111,00 zł składki na ubezpieczenie zdrowotne co daje wysokość świadczenia do wypłaty w kwocie 1.036,94 zł.

/decyzja z dnia 10 marca 2017 roku k. 207 akt ZUS/

Wnioskodawca, w dniu 12 kwietnia 2016 roku, złożył odwołanie od powyższej decyzji, uznając ją za krzywdzącą i wniósł o jej zmianę. Wskazał, że wskaźnik waloryzacji wynosił 100,44% nie zaś 0,44% zatem wysokość renty winna być wyższa niż wyliczył to organ rentowy. Zdaniem odwołującego się pomnożenie dochodu za 2016 roku tj. 1.217,94 zł przez wskaźnik waloryzacji 100,44% daje po waloryzacji kwotę 2441,23 zł. Natomiast wyliczenie przedstawione przez organ renty jest błędne.

/odwołanie k. 2, pismo k.- 3/

W odpowiedzi na odwołanie, która wpłynęła do Sądu w dniu 21 kwietnia 2017 roku, organ rentowy, wniósł o jego oddalenie, podtrzymując dotychczasową argumentację. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazał dodatkowo, że waloryzacja świadczenia odwołującego polega na podwyższeniu kwoty przysługującej w dniu 28 lutego 2017 roku o 10 zł. a nie na zsumowaniu kwoty przysługującej do 28 lutego 2017 roku z kwotą przysługującą od dnia 1 marca 2017 roku.

/odpowiedź na odwołanie k. 4- 4 v/

Na rozprawie w dniu 7 września 2017 roku wnioskodawca poparł odwołanie, oświadczając, że świadczenie po waloryzacji powinno wynosić 2.441,23 zł, a kwotę tę uzyskał poprzez pomnożenie 1.217,94 zł x 100,44%.

/stanowisko procesowe wnioskodawcy: e-protokół rozprawy 00:00:40 -00:03:55 – płyta CD k. 27/

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

J. P. urodził się w dniu (...).

/bezsporne/

Od dnia 23 maja 2003 roku wnioskodawca jest uprawniony do renty inwalidzkiej rolniczej na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r., Nr 7 poz. 25ze zm.).

/bezsporne, decyzja z dnia 9 lipca 2003 roku k. 57 akt ZUS/

Wysokość świadczenia wnioskodawcy na koniec lutego 2017 roku 1.217,94 zł, do wypłaty 1.028,94 zł. Świadczenie składało się z części składkowej w wysokości 467,76 zł i części uzupełniającej w wysokości 750,18 zł. Ze świadczenia potrącano zaliczkę na podatek dochodowy w kwocie 79,- zł i składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 110,- zł.

(okoliczność bezporna, odcinki doręcznia k.13-14).

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

Odwołanie J. P. nie jest bezzasadne i podlega oddaleniu.

Spór w sprawie sprowadzał się do oceny prawidłowości waloryzja świadczenia odwołującego.

Podstawę prawna rozstrzygnięcia stanowi art. 48a ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 277 z późn. zm.).

Zgodnie z ust. 1. Emerytura podstawowa oraz emerytury i renty z ubezpieczenia podlegają corocznie waloryzacji w terminie wskazanym dla waloryzacji emerytur i rent przysługujących na podstawie przepisów emerytalnych.

2. Waloryzacja emerytury podstawowej polega na pomnożeniu kwoty tej emerytury przez wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami emerytalnymi.

3. Waloryzacja emerytury oraz renty z ubezpieczenia polega na pomnożeniu zwaloryzowanej kwoty emerytury podstawowej przez wskaźnik wymiaru świadczenia, o którym mowa w art. 48 ust. 1.

4. Jeżeli zwaloryzowana w sposób określony w ust. 3 kwota emerytury lub renty z ubezpieczenia jest niższa od kwoty najniższej emerytury określonej w przepisach emerytalnych, przepisy art. 48 ust. 2a i 2b stosuje się odpowiednio.

5. O wysokości zwaloryzowanej kwoty emerytury lub renty z ubezpieczenia zawiadamia się uprawnionego.

6. Prezes Kasy ogłasza, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", co najmniej na 7 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji, obowiązującą od tego terminu kwotę emerytury podstawowej.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 2) w 2017 roku waloryzacja od dnia 1 marca polega na podwyższeniu kwoty świadczenia, w wysokości przysługującej w dniu 28 lutego 2017 roku, wskaźnikiem waloryzacji, ustalonym zgodnie z art. 89 ustawy emerytalnej, nie mniej niż o kwotę 10 zł.

Art. 89 ust. 6 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwanej dalej ustawą emerytalną (Dz. U. z 2015 r. poz. 748 z późn. zm.) stanowi, że minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza w drodze komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w terminie 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatu, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 i 2, wskaźnik waloryzacji, biorąc pod uwagę wskaźniki, o których mowa w ust. 1 i 2, jak również wysokość zwiększenia, o którym mowa w ust. 3.

Wskaźnik waloryzacji dla emerytur i rent w 2017 roku na podstawie Komunikatu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lutego 2017 roku w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2017 roku (M.P. 2017 roku, poz. 189) wynosi 100,44%.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, waloryzacji, o której mowa w art. 5, podlegają świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego, o których mowa w art. 18 pkt 1-4 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2016 r. poz. 277 i 2043).

Zatem waloryzacja świadczeń polega na pomnożeniu podstawy wymiaru świadczenia ustalonej na dzień poprzedzający termin waloryzacji.przez opublikowany w Monitorze Polskim wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik ten na rok 2017 okrelony został w wysokości 100,44%.

Renta wnioskodawcy, decyzją z dnia 10 marca 2017 roku, została zwaloryzowana, zgodnie z w/w obowiązującymi przepisami prawa. Wysokość zwaloryzowanej renty ustalono poprzez pomnożenie kwoty świadczenia ustalonego na dzień 28 lutego 2017 roku tj. 1.217,94 zł przez wskaźnik waloryzacji 100,44 %. Renta po waloryzacji od dnia 1 marca 2017 roku wyniosła 1.223,30 zł (1217,94 zł x 100,44% = (...),30). Ustalona w ten sposób kwota świadczenia wzrosłaby jedynie o 5,36 zł, zatem organ rentowy był zobligowany świadczenie podwyższyć do minimalnej kwoty waloryzacji jaką jest kwota 10 zł. W związku z tym od dnia 1 marca 2017 roku wysokość renty rolniczej wnioskodawcy wynosi 1.227,94 zł brutto a do wypłaty po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 80 zł oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 111 zł do wypłaty pozostaje kwota 1.036,94 zł.

W złożonym odwołaniu skarżący kwestionuje sposób wyliczenia świadczenia po waloryzacji, przedstawiając jednocześnie autorski sposób jej liczenia (polegający na zsumowaniu kwoty przysługującej do 28 lutego 2017 roku z kwotą przysługującą od dnia 1 marca 2017 roku), który nie znajduje oparcia w obecnie obowiązujących przepisach.

Treść przepisów jednoznacznie wskazuje, iż walozyzacja polega na pomnożeniu wysokości świadczenia przez wskaźnik waloryzacji, a nie poprzez dodanie kwoty w wysokości 100,44% świadczenia. Wnioskodawca zdaje się nie rozmumieć nie tylko zasad waloryzacji ale nawet reguł matematyki, które w ostateczność stanowią podstawę obliczenia wysokości świadczenia. Wnioskodawca zapomina, iż wysokość waloryzacji określona jest procentowo. Samo pomożenie świadczenia przez liczbę 100,44 dałoby bowiem absurdalną kwotę 122.868,25 z .

W ocenie Sądu, organ rentowy prawidłowo dokonał waloryzacji przysługującego ubezpieczonemu świadczenia. Wysokość zwaloryzowanej renty została ustalona według obowiązujących przepisów prawa, na podstawie prawidłowego wskaźnika waloryzacji.

W tej sytuacji uznać należy, że organ rentowy w sposób prawidłowy dokonał obliczenia świadczenia rentowego, co skutkuje koniecznością uznania złożonego odwołania za bezzasadne.

Z powyższych względów Sad Okręgowy uznał, iż zaskarżona decyzja odpowiada prawu i na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c., odwołanie wnioskodawcy oddalił.

ZARZĄDZENIE

Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć wnioskodawcy.

18 IX 2017 roku

E.W. (n.z)

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Beata Łuczak
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację:  A. Gocek
Data wytworzenia informacji: